asaplace

Alla inlägg under maj 2017

Av Åsa Markström - 24 maj 2017 19:40


Då var det dags att skriva ett par rader igen då, och ni som brukar vanligen läsa min blogg, vet ju att ett par rader brukar kunna bli ganska långt  .

 

Nu är det ledig dag imorgon, så skönt med en liten helg mitt i veckan, det behövs ibland för att vila upp sig lite.

Och sen blir det bara att jobba en dag fredag, och sen helg igen.

Nu har jag alltså gått och skaffat nya glasögon, blev ett par progressiva glassögon. Och jag känner mig rätt nöjd med dem, jag fick två stycken att betala för en, så det är ju praktiskt då har jag ett par att byta med.

Problemet är bara att jag inte riktigt kan bestämma mig.

Som många av er har sett så lade jag upp två glassögon på min facebooksida. Jag köpte ju ett par svart, lila glasögon och ett par röda.

Dom röda är ju kanske lite udda, men jag kände för att köpa dom bara för att bryta min stil lite grann, då jag bara haft svarta på mig,

Men jag håller med om att svart passar ju till allting och då är det ju också en fördel att ha ett par andra, så jag kan byta då jag känner för det.

 

Jag måste faktiskt säga att jag är rätt stolt över mig själv, det känns nu som att jag jag har fått ett helt nytt liv.

Jag har haft så många svårigheter i mitt liv, och riktigt legat på botten med både ekonomiska problem och skilsmässor, dödsfall, självmordstankar. Fått sparken från ett jobb jag jobbat på i nästan 16 år.

Men för varje motgång så har jag lyckats resa mig upp, allt för att jag har velat skapa ett så bra liv för mig själv och min dotter.

Jag har ibland inte ens förstått själv var jag har fått min styrka ifrån.

Nu känner jag att jag börjat känna glädjen med livet igen, och uppskatta allt fint som jag faktiskt själv lyckats skapa och bygga upp.

Jag känner just nu att jag har tid att lägga tid på mig själv. Jag har börjat tänka mer på att vad behöver jag själv för att må bra, vad behöver jag för att mina år jag har kvar i livet ska bli så bra som möjligt?

Det jag har börjat gräva i nu är att försöka förbättra min självkänsla som ni ju vet. Och det har hjälpt mig mycket att gå hos kuratorn.

Sist var min sambo med mig och vi hade ett väldigt bra samtal, med henne. Jag tycker det var underbart av honom att ställa upp, och följa med.

Jag börjar faktiskt mer och mer att förstå att jag också är värd att bli älskad och få bli älskad tillbaka,

Jag är lika bra som alla andra, ingen är bättre eller sämre än någonannnan.

Visserligen så finns det alltid människor som är snyggare än en själv, och som är bra på många saker som man själv inte behärskar.

Men har man dålig självkänsla som jag så är det så lätt att man jämför sig med andra, Det är ett stort fel jag vet att jag har gjort,..

Tex jag har ofta sagt förut till min sambo, att du borde hitta någon som är bättre än mig, nån som har mer pengar och som är snyggare och smalare och så vidare.

Men hur kul är det egentligen för honom att höra allt det där snacket? Det ger ju inte han någonting, i stället kan det skapa en osämja hos honom att han kanske tror att inte jag vill ha honom,

Men så är det inte...Det är det min kurator har fått mig att inse, att det är min dåliga självkänsla som förstör, att jag måste börja bygga upp den och sluta jämföra mig och söka bekräftelse.

Det ska man ju kunna ge sig själv minst lika mycket som man kan ge och få av andra.

Jag känner att jag sakta och säkert börjar må bättre och det känns underbart.

Jag ska säga er att min kurator fick mig att inse, att jag helt enkelt varit rädd för att bli riktigt ordentligt kär som jag var i min första man.

Jag har helt enkelt fått lära mig att kärleken gör ont, det gör ont om man blir sviken. Jag har försökt förhindra det och försökt skrämma bort honom med att säga sådär dumma saker.

Men jag vet nu och förstår hur mycket jag älskar honom, och vill att han ska stanna hos mig, det är mig själv problemet ligger i det är jag själv som måste bygga upp mig själv till en bättre människa som tror på sig själv   .

Jag är så glad att jag fann kärleken igen, att min sambo åter har fått mig att le igen och känna mig lycklig. Han är bra för mig och det känns som att jag har fått ett helt nytt liv, genom att tro och på kärleken igen.

Livet är för kort och det är inte värt att gå och oroa sig för vad som kan hända, om det och det händer. 

Händer det man går och oroar sig för så gör det , då hjälper det inte att man har gått och oroat sig i onödan, för att försöka skydda sig,

Är mycket bättre att njuta av livet här och nu i stället, och uppskatta det man har, och finna så mycket glädje i livet man bara kan 

Har dessutom varit till sjukgymnasten idag och tagit tag med min axel, hon sa att jag skulle ha kommit tidigare, jag har ju haft problem med den mer eller mindre i tre år.

Jag fick också recept på gymmträning så jag kan komma lite billigare undan, hon sa att det är som att skriva ut medicin. Att man får träna i stället för att ta mediciner och det är ju bättre.

Jag tog också upp problemet med min vikt, den vill jag verkligen få bättring på, så jag kan börja må ännu bättre. Hon var så gullig att hon skrev en remiss till en dietist som finns på en annan vårdcentral.

Jag har ju gått hos en dietist förut, och det har hjälpt mig.

Men det kan ju dröja innan jag får tid där, så till dess är det bara att köra på egen hand. 

Kärlek och respekt   och en god natts sömn önskar jag eventuella läsare  


Ovido - Quiz & Flashcards