asaplace

Alla inlägg under december 2019

Av Åsa Markström - 26 december 2019 21:58

Hej och välkommna hit, ni som vill !


Nu blir detta mer som en vanlig blogg igen, jag känner att jag har redan ganska mycket matreal på min bok, så jag behöver inte så mycket just nu, har tillräckligt mycket att jobba med redan.

Men man vet aldrig, rätt som det är kommer ett kapitel 21, men ni som har lust får följa mitt nyvarande liv i stället.

Jag hade tänkt berätta lite om min jul.

Som jag sa redan innan så hade jag bestämt att detta skulle bli en riktigt bra jul, en av mina bästa, utan påminelser på jular som varit.

Jag ville helt enkelt ta vara på det jag har i livet som är bra, och det är ju en hel del nu då jag tänkt efter, som jag säkert redan gjort en miljon gånger.

Jag börjar med att berätta att jag har skaffat mig nya glasögon, somde som känner mig från fb säkert redan sett. Och jag måste säga att de känns som att jag har fått mitt liv tillbaka.

Från att ha varit orkeslös, i allafall nästan, trött, med huvudvärk och ont i ögonen.

Så känns det som att det var meningen att jag skulle gå till optikern, just den dagen, två veckor före jul. Tyckte jag hadeskjutit upp det besöket länge nog nu.

Mitt synfel visar sig vara större än jag trodde, ser betydligt sämre på vänster ögat än på högra, då fick jag alltså speciella glas som tyvär är betydligt dyrare än de flesta vanliga.

Jag fick två progressiva glasögon, och ett par data och läsglasögon. Och det var verkligen värt varenda krona,

Nu i helgen har jag äntligen läst i en bok, jag som alltid har älskat att läsa, har knappt rört en bok på två år, bara läst dom två första sidorna, och sen blivit för trött i ögonen. 

Jag har börjat läsa en grymt bra bok nu, kommer inte i skrivandes stund på vad den heter, men den tänker jag mer än gärna läsa ut,så fort lusten och tiden finns för det.

Och för att inte tala om vilket bra sammanhang jag numer får av mina filmer och serier, då jag slipper vila ögonen eller somna mitt i allt ihop, man får ju liksom betydligt mer sammanhang.

Och jag känner mig piggare, så jag rekommenderar alla som känner dom har minsta problem med synen, det är värt att kolla upp den, utan ögon är det svårt att göra lika mycket som man vill, liksom.

I allafall, om vi ska återgå till julen.

Så började jag med att julpynta mer än vad jag brukar, eftersom vi numer har dubbelt så mycket plats, och tänkte mer på hur jag skulle klä granen, enligt min dotters önskemål.

Jag bakade också en tårta, det har aldrig hänt förr att jag bakat en hel tåra. Har ju gjort det enklaste och köpt färdigabottrnar, men nu gjorde jag rent en egen och min dotter hjälpte till, och den blev riktigt god.

Vi bakade också,damsugare av pepparkaksdeg, och marsipan, och jag bakade peparkakor med yngsta bonusbarnet, och hon blev så glad.

Gjorde dessutom egen risalamalta, den blev lysande god, och kokade min egen första skinka.

Fast det var inte riktigt meningen, då vi köpt fel skinka, då jagläste i mina nya glasögon, stod det att det var en rimmad skinka som man skulle få koka själv.

Jag funderade på att antingen slänga bort den, och köpa en färdig på coop nästa dag, men då tyckte min man och jag att det var åtminstone värt ett försök, synd att slänga så dyr mat.

Det tog tid, jag kokade den i tre timmar. Men god blev till, och alla tyckte om den. TIll min glädje.

Det bästa har varit, friden i mitt hjärta, att inte tänka bittra tankar. Jag ringde upp min pappa och önskade honom god jul, visserligen var det han som ringde mig först, men jag ringde i allafall upp, och pratade även lite med hans kvinna också.

Jag var glad då jag la och sen fortsatte jag med mitt, jag och min dotter gjorde en shoppingrunda på stan på söndagen,och måndagen var jaginne hos min vägcoach och vägde mig.

Jag hade gåttner 1,5 kg och 4 cm runt midjan. Det går väldigt sakta, men om man tänker på att vågen i början stod på 88,1 för nära ett år sen, och nu 82,1 så har det ju ändå hänt lite grann.

Min satsining är att komma under åttio, och sen försöka hålla det och se om jag lyckas gå ner ännu mer, men det får vi se.

Men vi pratade om alla frestelser som finns nu under julen, och hon sa att ditt mål under dom här två veckorna får vara att försöka stanna kvar där du är, och sen ta dom sista två eller tre kilorna så är kvar.

Men det blir svårt, har sista gången nu hos henne i slutet av januari, får se om jag lyckas, men nu under julen känns det svårt.

Men hon sa bara du fortsätter med träningen, så kommer det att gå bättre sen.

Men som sagt var, även om jag får fortsätta ett år till, så tänker jag klara det till slut, det är trots allt inte tiden som är viktig, utan hur man mår.

Just nu har jag ju lite ledighet, typ över en vecka kvar, och det känns riktigt najs.

God jul önskar jag eventuella läsare för er som önskar fortsätta veta mer om mitt liv.

Ovido - Quiz & Flashcards